Довгоочікувана заміна чотирьох соціальних зборів одним відбулася. Закон України “ Про збір та облік єдиного внеску на
загальнообов'язкове державне соціальне страхування ” передбачає з 1 січня 2011
року консолідацію у Пенсійному фонді України всіх функцій соціального
страхування: поставлення на облік, формування і ведення Державного реєстру
соціального страхування, забезпечення єдиної звітності, контроль за сплатою
єдиного соціального внеску і стягнення заборгованості.
Що ж таке соціальний внесок? Для чого він потрібен?
Єдиний соціальний внесок - це єдиний платіж до Пенсійною фонду, який міститить в собі декілька внесків на соціальне та пенсійне страхування. Якщо у вас є робота, яку ви як роботодавець пропонуєте працівникам, то відповідно, ви й виплачуєте за неї зарплату. З неї проводилися відрахування до Пенсійного фонду та ще трьох соціальних фондів - страхування на випадок безробіття, із тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків на виробництві. Які це несло незручності для роботодавця, зрозуміло:
- потрібно в усіх чотирьох фондах стати на облік;
- робити відрахування до цих фондів;
- заповнювати звітність по кожному фонду та звітувати в кожен окремо;
- стежити за термінами подання звітності в чотирьох фондах.
Введення ж єдиного соціального внеску полегшило подання звітності до цих фондів - всі ці відрахування зводяться в один єдиний соціальний внесок, який сплачується однією сумою. Замість звітування в 4 різні інстанції необхідно вже сплачувати і звітуватися лише до Пенсійного фонду - адже саме Пенсійний фонд адмініструє цей внесок.
Згідно нової ідеології, ставка веску визначається в залежності від того, до якого об” єкту оподаткування вона застосовується, а сам об”єкт оподаткування обмежується прийнятою максимальною величиною. Наприклад, для військовослужбовців строкової служби ставка внеску передбачається 34.7% , для роботодавців за класами ризиків - від 36.76% до 49.7%, для бюджетних установ – 36.3% . Така велика шкала виникла через різницю в розмірах внеску на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві.
Базовим звітним періодом для тих, хто використовує найману працю, залишається місяць, тому терміни подання звітності не зміняться. Для приватних підприємців і тих, хто забезпечує себе роботою самостійно( адвокати і т.і. ) слід зазначити, що 1 квітня спливає термін подання звітності за 2010 рік. Згідно законодавства підприємцю зараховується до пенсійного стажу повний місяць тільки в тому випадку, якщо за нього сплачено внесок не нижче мінімального. Що ж виходить? Більшість "спрощенців" платили до Пенсійного фонду раніше, наприклад, 80 гривень при мінімальному внеску близько 300 гривень на місяць (приблизно 34 відсотки ). І в такій же пропорції враховується його стаж. У підсумку за рік приватний підприємець з працею заробляє три-чотири місяці страхового стажу. І потім, коли людина звертається за пенсією, він з подивом виявляє, що у нього просто не вистачає стажу. Це серйозна проблема, з якою вже зіткнулися десятки тисяч людей. А "спрощенців" у нас в країні близько мільйона. Щоб виправити цю ситуацію, і був прийнятий закон про сплату такими приватними підприємцями внеску на пенсійне страхування в розмірі не нижче мінімального (з урахуванням частини фіксованого або єдиного внеску, перерахованої в Пенсійний фонд) вже з липня 2010 року. А З 2011 року ця норма вже врегульована введенням закону України “ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Зміни торкнулися форм звітності. Звітність , як і раніше, складатиметься на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких відбувається нарахування заробітної плати чи грошового забезпечення, та на які нараховуються внески. Це буде єдиний звіт для страхувальника, у інші фонди він подаватися не буде. Перший звіт нового зразка необхідно подати в лютому 2011 року за січень . Звертаю особливу увагу на те, що в Порядку подання нової звітності передбачається подання звіту на паперових носіях тільки при умові, що у страхувальника кількість застрахованих осіб буде не більше п”яти.
Змінилося і програмне забезпечення. Це стосується і програмного забезпечення у Пенсійному фонді, яке тепер базується на WEB-технології і програмного забезпечення страхувальників, яке використовується для формування їхніх звітів. Тому на цьому етапі буде дуже важливо бухгалтерам відслідковувати актуальність версії комплексу програм, у якому створюватиметься звіт для подання в Пенсійний фонд. А щодо отримання актуальної версії, то її можна буде отримати безоплатно, або у Пенсійному фонді за місцем реєстрації страхувальника, або на сайті Пенсійного фонду України за адресою www.spov.com.ua
Галина Ланова, начальник відділу персоніфікованого обліку, інформаційних систем та мереж управління Пенсійного фонду України в Першотравневому районі м. Чернівці