На головну сторінку Контакти Карта сайту
 
 

Актуально

18.02.2015 Перелік сховищ та укриттів на території Першотравневого району Детальніше...
 
09.01.2015 Для оперативного реагування на аварійні ситуації до Вашої уваги надається перелік телефонів оперативних служб м. Чернівці Детальніше...
 
20.07.2011 Детальніше...
 
 
На головну сторінку

Повернутись

Вперше пенсійна реформа була проведена у 2004 році, коли з 1 січня почав діяти Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». За основу пенсійного забезпечення було взято страховий принцип. На сьогоднішній день пенсійна система України стоїть на порозі великих перетворень, які покликані зробити її більш ефективною та стійкою перед різноманітними економічними викликами.

З цією метою передбачається збалансувати діючу солідарну пенсійну систему та запровадити ІІ рівень пенсійної системи - обов’язкову накопичувальну систему пенсійного страхування.

Шляхи збалансування пенсійної системи визначено в Проекті Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». Після набрання чинності вище зазначеного Закону передбачається удосконалити порядок призначення та перерахунку пенсій, а саме:

  • буде розпочато десятирічний етап збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років на 6 місяців кожного року;
  • збільшено період необхідного страхового стажу для набуття права на пенсію за віком з 5 до 15 років;

Розмір пенсії обчислюється в залежності від розміру заробітної плати та тривалості страхового стажу. Ці основні принципи солідарної системи пенсійного забезпечення залишаться незмінними.

  • для новопризначених пенсій буде підвищено нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі з 20 до 30 років та для чоловіків з 25 до 35 років;
  • для призначення пенсії брати розмір середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а перерахунок пенсії проводити із середньої заробітної плати, з якої призначено (перераховано) пенсію;
  • призначення пенсій проводитиметься із заробітної плати лише за даними персоніфікованого обліку, це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів та ліквідованих підприємств. В той же час передбачається залишити старий порядок для тих, хто за період з 2000 року не набув достатнього страхового стажу.
  • розширити нині існуючі правила «оптимізації» заробітку.

Передбачається підвищення престижності роботи працівників бюджетної сфери (освіти, культури та охорони здоров’я) при виході на пенсію пропонується запровадити виплату одноразової допомоги у розмірі 10 призначених їм пенсій. Крім того, законопроектом збережено право на пенсію за вислугу років, тобто за наявності 25 років спеціального стажу призначається пенсія незалежно від віку.

Врегулювання пенсійного забезпечення державних службовців пропонується:

  • граничний вік перебування на державній службі для жінок – 60 років, для чоловіків – 62 роки починаючи з 2013 року;
  • зменшити з 90 до 80 відсотків заробітної плати, що береться для обчислення пенсії державних службовців;
  • для працюючих пенсіонерів, замість спеціальних проводити виплату трудових пенсій в розмірах, визначених за нормами Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;
  • достроково (за півтора року) призначена пенсія державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям буде виплачуватися лише непрацюючим пенсіонерам;
  • передбачається обмежити максимальний розмір пенсій на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Обмеження пенсій максимальним розміром буде стосуватись всіх категорій пенсіонерів, незалежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію.

Закон не має зворотної дії. Значені норми поширюватимуться лише на пенсії, які вперше будуть призначатися після набрання чинності Закону, проект якого обговорюється. Раніше призначені пенсії виплачуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень.

Реформування пенсійної системи також передбачає розпочати запровадження обов'язкової накопичувальної системи пенсійного страхування. Це в перспективі дасть можливість урізноманітнити джерела доходів пенсіонерів і забезпечити накопичувальні пенсійні рахунки при яких кожна працююча особа буде чітко бачити свої пенсійні накопичення, крім того, передбачається механізм їх успадкування. Це підвищить зацікавленість кожної особи у легальній сплаті внесків та приведе до зниження рівня тінізації доходів.

Особливості запровадження ІІ рівня пенсійної системи:

  • накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування буде запроваджена в рік, в якому буде забезпечено бездифіцитність бюджету Пенсійного фонду України;
  • учасниками цієї системи будуть особи, яким на дату запровадження системи виповнилося не більше 35 років;
  • розмір страхового внеску на дату впровадження системи передбачається встановити у розмірі 2 відсотків із подальшим його щорічним підвищенням на 1 відсоток до досягнення 7 відсотків;
  • адміністрування страхових внесків накопичувальної системи здійснюватиметься через Пенсійний фонд України. Через 2 роки після запровадження сплати страхових внесків до накопичувальної системи її учасники матимуть право обирати недержавні пенсійні фонди, в яких накопичуватимуться їх пенсійні кошти.

Таким чином, планується забезпечити справедливий розподіл пенсійних коштів, стабілізувати пенсійну систему та гарантувати виплати пенсій на довгострокову перспективу, створити для громадян можливість накопичувати максимальний розмір пенсії, виходячи із власних доходів та залучити додаткові інвестиції в економіку держави.

Світлана Пилипко,
Заступник начальника відділу
пенсійного забезпечення №1
управління
Пенсійного фонду України
в Першотравневому районі м. Чернівці